10 prírodných spôsobov ako zatočiť s únavou

10 prírodných spôsobov ako zatočiť s únavou
Zdieľaj / ulož si to:

Kto tento problém nepozná, tomu závidím a posielam ho.. si prečítať iný článok 🙂 Pre všetkých ostatných tu máme 10 nápadov, ktoré sú príjemné a zároveň účinné na únavu. Samozrejme, číslo 1 je spánok, sú však obdobia, kedy si ho proste nemôžeme dopriať dostatočne alebo nám nepomáha resp. nefunguje (u nás to je napr. počas splnu, ktorý bol nedávno). Tie ostatné, ktoré stoja za vyskúšanie, nájdete tu:

1. úprava stravy

Bielkoviny + polysarcharidy = postupne uvoľňovaná energia, bez prudkého úpadku. Príklady: tuniak s celozrnným chlebíkom, celozrnné hrianky s arašidovým maslom, orechy s troškou sušeného ovocia, ryžové mlieko so škoricou osladené napr. stéviou.

Telu treba dodávať železo vedome. Ak je únava častá, môže byť dôvodom jeho nedostatok. Zdroje: červené mäso a vnútornosti, ovsenné otruby a vločky, sója a výrobky z nej, strukoviny, sardinky, špenát.. Ale pozor, konzumácia kávy (čierneho, zeleného čaju, orechov, mliečnych produktov) súčasne so zdrojom železa znižuje jeho vstrebávanie. Naopak pre vylepšenie vstrebávania ho konzumujte s potravinami s obsahom vitamínu C.

*príznaky anémie nájdeš na konci článku

2. mäta – zobudí myseľ i zmysli

Žuvanie žuvačiek (v primeranom množstve) s výťažkom z mäty zaručene povzbudí nejedného ospalca. My preferujeme žuvačky sladené xylitolom (brezovým cukrom). Silná mätová žuvačka vám prekrví dutiny a pomôže tak s prekrvením mozgu i únavou 🙂 .

3. za všetko môžu raňajky

Raňajky, ktoré telo rýchlo strávi sú zodpovedné za začiatok bludného kruhu únavy (často kompenzovanej dávkami kofeínu a sladkostí). Skúste týždeň jesť raňajky bohaté na vlákninu a zložité sacharidy s prídavkom bielkovín. Ja nedám dopustiť na müsli s jogurtom, či mliekom. Keď je čas pečieme si ich sami, chcete recept? 🙂

4. ne(pite) kávu

Nie, nemusíte odchádzať, kávu vám nezakážem. Len mám pre vás ďalší experiment s únavou. Skúste si týždeň namiesto kávy robiť zelený čaj (kto nevydrží, môže skúsiť robiť si kávu v minimálnych množstvách a častejšie). Po týždni uvidíte..

5. PITE vodu

Vyčerpanosť i jej príznaky (točenie hlavy kvôli nízkemu tlaku) sú často signálom dehydratácie. Pitný režim je riešením číslo 1 pri narušení rovnováhy organizmu. Toto hovorím aj sebe.. Pi!

6. aromaterapia

  • na sústredenie: rozmarín, cédrové drevo
  • na povzbudenie: santalové drevo,
  • na pozornosť: 5 kvapiek citrónového oleja, 3 mätového, 5 rozmarínového (nemusí byť)
  • na energiu: 3 kvapky mätového oleja, 3 píniového, 3 citrónového

Poslúžiť okrem aromalampy môže aj vreckovka alebo voda v rozprašovači doplnená o vhodnú zmes éterických olejov.

7. pohyb

Tohto sme sa báli, ale je to tak. Pravidelný pohyb zharmonizuje váš spánok a energetický hormonálny systém. Dobrá správa ale je, že pomôže aj krátke pretiahnutie svalov počas práce alebo činnosti, na ktorú sa snažíte sústrediť. Ja v práci robím výpony (dvíhanie sa na špičkách s vystretými nohami), tajne dúfam, že ma to zachráni pred kŕčovými žilami 🙂 .

8. sladidlá, farbivá, siričitany, dusitany, glutamát

Toto je začiatok zoznamu chemikálii, ktoré je dobré (nie len kvôli únave) eliminovať v strave. Sladidlá už dnes nie sú nutné (máme xylitol, stéviu). Farbivá nemajú zmysel sami o sebe, ale tiež máme k dispozícii prírodnú verziu. Siričitany nájdete najmä v sušenom ovocí, nie však v tom kvalitnom. Dusitany sú súčasťou najmä údenín a glutamát, hoci už menej populárny, nájdete skoro v každom polotovare. Keďže tieto chemikálie by boli na celý článok, zhrnieme to: čítajte etikety..

9. zjednodušte si život

Veľkým spúšťačom únavy je stres. Musíte to skutočne všetko stihnúť dnes? Stojí to za to? Viete to vôbec ovplyvniť? Niekedy nakladáme toho viac, ako sa dá stihnúť, čo vedie k zbytočnej frustrácii. Pracujme, tvorme, makajme tak, ako vládzeme, ale…….

10. oddychujte!

Viem, keby ste chceli oddychovať, nečítate článok o boji s únavou až do konca. Naučiť sa oddychovať a „neopustiť sa“ pri tom je doslova životné umenie.

 

Ja som si práve oddýchla pri písaní tohto článku 🙂

Vaše Omnio

 

*Hlavným príznakom anémie je únava a s ňou spojená nižšia výkonnosť (a to od dieťaťa na ihrisku po maminu na pracovisku). Ďalšími náznakmi, že môžeme trpieť anémiou sú poruchy koncentrácie, ktoré sa žiaľ najmä u študentov málokedy vyhodnotia ako prínak. Keďže sa nám dostáva menej kyslíku do orgánov, sú prítomné aj s tým spojené bolesti hlavy, poruchy spánku, hučanie v ušiach, zvýšená citlivosť na chlad či nechutenstvo.

Komentáre