Ako na zdravé vlasy – výživa, starostlivosť, najčastejšie chyby

zdravé vlasy, vlasy, olej, ovocie, bio sampon, oriesky

Na Vaše želanie sa ideme pozrieť na zdravie našich vlasov 🙂 . Keďže je to široká téma, zúžime si ju na pár rád ohľadom výživy vlasov a starostlivosti o ne.

Ne / zdravé vlasy?

Nadmerné vypadávanie, to je snáď najčastejší problém. Môže mať viacero príčin:

  • mechanické : silné ťahanie pri česaní či iné zlozvyky s podobným výsledkom
  • stravovacie: hlavne pri diétach alebo nezdravom stravovaní (viac nižšie v článku)
  • chemické: z liekov sú to najmä statíny – na tlak, chemoterapia, antikoncepcia, či iná hormonálna liečba (aj testosterón)
  • stres: hlavne pokiaľ je sprevádzaný aj bolesťami hlavy
  • choroby: vypadávanie vlasov spôsobené alergiou, plesňovým ochorením, poruchou zraku alebo štítnej žľazy sa prejavuje vytváraním ložísk – malých plôch bez vlasov

 

Farbenie vlasov: to, že v bežných farbách na vlasy je okolo 5000 chemických látok, ktoré prírodné neboli ani vtedy, keď ich chemici objavili, asi viete. To, že miešať 2 takéto produkty doma, aby ste dosiahli želaný odtieň, je vlastne chemickým útokom na Vaše vlasy a pokožku hlavy, asi tušíte. Čo možno neviete, je, že medzi farbením je nutná aspoň mesačná prestávka a farbenie (ani odfarbovanie) nemá nič spoločné s vypadávaním vlasov, len s ich kvalitou..

Zdravé vlasy a ich výživa

Vypadávanie vlasov a ich znížená kvalita môže byť spôsobená nedostatkom:

  • biotínu
  • vitamínu B12
  • zinku
  • kremíka
  • omega-3-mastných kyselín
  • železa – asi najčastejšie

V zahraničných klinikách je jedným z prvých vyšetrení pri nadmernom vypadávaní vlasov práve hladina železa. U nás je hematologické vyšetrenie súčasťou preventívnej lekárskej prehliadky, na ktorú máme nárok 1x za 2 roky (na trovy zdravotnej poisťovne).

Čo teda papať? Odpoveď je jednoduchá, všetko! Ale s mierou.. A hlavne: celozrnné potraviny, strukoviny, zeleninu, avokádo, ovocie, ryby, semienká a orechy, kvalitné oleje a zelený čaj (kofeín znižuje koncentráciu zlej formy testosterónu, ktorá je zodpovedná za vypadávanie vlasov).

Zdravé vlasy a čo ne/robiť, aby zdravé ostali

  • čo najmenej fénovať a inak tepelne mučiť – bublinky vody, čo sa chcú z vlasu teplom odpariť ho narúšajú (alebo si aspoň dajte nižšiu teplotu a predkláňajte sa o minútu dlhšie 🙂 )
  • vlasy uterákom nedrhnúť, len poprikladať a zabaliť ich do suchého uteráka (vlhké vlasy je ľahšie vytrhnúť)
  • pri umývaní vlasov je super dopriať vlasovej pokožke aspoň 2-minútovú masáž (masírujeme bruškami prstov nie nechtami). Masáž zlepší prekrvenie vlasových korienkov – výživa do vlasu ľahšie príde a nechcené ľahšie odíde. Pozor, pokiaľ máte vyššiu tvorbu mazu, s masážou opatrne!
  • chlór (resp. jeho derivát) vlasy ničí a preto treba vlasy umývať čo najmenej (ak nemáte na sprche filter) a po plavárni čo najviac 🙂
  • šampóny sú samostatná téma, zhrnula by som to tak, že niekedy je menej viac a príroda najviac
  • pravidelné zastrihávanie končekov skutočne zabraňuje ich štiepeniu, ale netreba zabúdať končeky aj vyživovať

Keďže by to bol nekonečný článok, oleje a domáce masky nájdete v jeho pokračovaní.

 

Vaše Omnio 🙂

Zdieľať:

Pridaj komentár