Kŕčové žily – 10 rád ako sa im vyhnúť či potlačiť ich šírenie

Kŕčové žily - 10 rád ako sa im vyhnúť či potlačiť ich šírenie

Kŕčové žily – čo to vlastne je?

Kŕčové žily.. to je kolektívny názov pre vonkajšie i vnútorné (voľným okom neviditeľné) prejavy poruchy stien a funkcií žíl a žiliek. Poďme si povedať viac o kŕčových žilách a o tom, ako im predchádzať. **

Keďže kŕčové žily má cca 40% žien, uveďme si príznaky kŕčových žíl, ktoré až tak nevidno:

  • nočné kŕče
  • pocit ťažkých nôh
  • bolesť (najmä po dlhšom státí alebo počas menštruácie)
  • rýchlejší nástup únavy dolných končatín
  • pocity ako: svrbenie, pálenie, mravčenie
  • tenučké metličkové (červené) alebo modré popraskané žilky (zatiaľ len estetický problém)
  • opuchy okolo členkov (vážnejší stav)**

Kŕčové žily – boj a prevencia

Režimové opatrenia:

  • vyhýbať sa dlhému státiu i sedeniu
  • pravidelne si rozprúdiť krv v nohách, na 1 hod státia 5 minút pohybu (cviky nájdete na našom instagrame v príbehoch 🙂 )
  • zdravo sedieť (čo NEzahŕňa napr. prekrižovanie nôh)
  • 15 minút svižnej chôdze 4x denne (ak máte takú možnosť)
  • plávanie.. tlak vody  + odľahčenie končatín = top pohyb na kŕčové žily
  • vykladanie nôh nad úroveň srdca (vždy keď sa dá a len občas, keď sa nedá 🙂 )
  • eliminujte tesné oblečenie ako sú: opasky, ukončenia na nohavičkách, sukniach, ponožkách a spol. – kvôli toku krvi i lymfy (predchádzate tak aj hromadeniu lymfy napr. na stehnách..)
  • noste tesné oblečenie 🙂 (nešibe mi, myslím tým kompresné pančušky, ponožky či podkolienky)
  • po horúcej sprche, saune a podobne sa schlaďte studenou vodou, alebo sa týmto činnostiam vyhnite
  • noste vhodnú obuv (cca 3 cm vyvýšená päta) – aspoň v práci alebo doma

Strava:

  1. ↓ znížte príjem:
    • nasýtených tukov (živočíšne výrobky, sladkosti) a jednoduchých cukrov – klasika 🙁
  2. ↑ zvýšte príjem:
    • ovocia (najmä bobuľovitého, jabĺk, sušených sliviek či fíg), zeleniny (cibuľa, pór) = flavonoidy, za ktoré by ste inak platili v lekárni
    • vlákniny
    • orechov a semien(najmä ľanové, no nie počas tehotenstva)
    • vitamínu C a horčíka
    • rozmarínu 🙂 (obsahuje diosmín) do jedla, do čaju (2 šálky denne) i zvonku (kúpeľ či masť)

Zmes na kúpeľ 🙂

receptík musí byť..

  1. 2 lyžičky rozmarínu, zalejeme horúcou vodou, necháme 20 minút lúhovať a precedíme
  2. priamo do vane vylejeme a doplníme 1/2 hrnčekom hamamelu a 1/2 hrnčekom horečnatej soli

 

… poďme spolu bojovať za svet bez kŕčových žíl 🙂

Vaše Omnio

 

P.S. Keďže ako lekárnik stojím v rade na kŕčové žily prvá.. tento článok si asi vytlačím 🙂

** Pokiaľ už máte vyvinuté kŕčové žily (zhrubnuté nad 3 mm) alebo pociťujete silné prejavy, ktoré by mohli sprevádzať vnútorné kŕčové žily (budú spomenuté čoskoro), pokojne si prečítajte tento článok, ale navštívte aj lekára.

 

Komentáre