Ako na zdravé vlasy – výživa, starostlivosť, najčastejšie chyby

zdravé vlasy, vlasy, olej, ovocie, bio sampon, oriesky
Zdieľaj / ulož si to:
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print

Na Vaše želanie sa ideme pozrieť na zdravie našich vlasov 🙂 . Keďže je to široká téma, zúžime si ju na pár rád ohľadom výživy vlasov a starostlivosti o ne.

Ne / zdravé vlasy?

Nadmerné vypadávanie, to je snáď najčastejší problém. Môže mať viacero príčin:

  • mechanické : silné ťahanie pri česaní či iné zlozvyky s podobným výsledkom
  • stravovacie: hlavne pri diétach alebo nezdravom stravovaní (viac nižšie v článku)
  • chemické: z liekov sú to najmä statíny – na tlak, chemoterapia, antikoncepcia, či iná hormonálna liečba (aj testosterón)
  • stres: hlavne pokiaľ je sprevádzaný aj bolesťami hlavy
  • choroby: vypadávanie vlasov spôsobené alergiou, plesňovým ochorením, poruchou zraku alebo štítnej žľazy sa prejavuje vytváraním ložísk – malých plôch bez vlasov

 

Farbenie vlasov: to, že v bežných farbách na vlasy je okolo 5000 chemických látok, ktoré prírodné neboli ani vtedy, keď ich chemici objavili, asi viete. To, že miešať 2 takéto produkty doma, aby ste dosiahli želaný odtieň, je vlastne chemickým útokom na Vaše vlasy a pokožku hlavy, asi tušíte. Čo možno neviete, je, že medzi farbením je nutná aspoň mesačná prestávka a farbenie (ani odfarbovanie) nemá nič spoločné s vypadávaním vlasov, len s ich kvalitou..

Zdravé vlasy a ich výživa

Vypadávanie vlasov a ich znížená kvalita môže byť spôsobená nedostatkom:

  • biotínu
  • vitamínu B12
  • zinku
  • kremíka
  • omega-3-mastných kyselín
  • železa – asi najčastejšie

V zahraničných klinikách je jedným z prvých vyšetrení pri nadmernom vypadávaní vlasov práve hladina železa. U nás je hematologické vyšetrenie súčasťou preventívnej lekárskej prehliadky, na ktorú máme nárok 1x za 2 roky (na trovy zdravotnej poisťovne).

Čo teda papať? Odpoveď je jednoduchá, všetko! Ale s mierou.. A hlavne: celozrnné potraviny, strukoviny, zeleninu, avokádo, ovocie, ryby, semienká a orechy, kvalitné oleje a zelený čaj (kofeín znižuje koncentráciu zlej formy testosterónu, ktorá je zodpovedná za vypadávanie vlasov).

Zdravé vlasy a čo ne/robiť, aby zdravé ostali

  • čo najmenej fénovať a inak tepelne mučiť – bublinky vody, čo sa chcú z vlasu teplom odpariť ho narúšajú (alebo si aspoň dajte nižšiu teplotu a predkláňajte sa o minútu dlhšie 🙂 )
  • vlasy uterákom nedrhnúť, len poprikladať a zabaliť ich do suchého uteráka (vlhké vlasy je ľahšie vytrhnúť)
  • pri umývaní vlasov je super dopriať vlasovej pokožke aspoň 2-minútovú masáž (masírujeme bruškami prstov nie nechtami). Masáž zlepší prekrvenie vlasových korienkov – výživa do vlasu ľahšie príde a nechcené ľahšie odíde. Pozor, pokiaľ máte vyššiu tvorbu mazu, s masážou opatrne!
  • chlór (resp. jeho derivát) vlasy ničí a preto treba vlasy umývať čo najmenej (ak nemáte na sprche filter) a po plavárni čo najviac 🙂
  • šampóny sú samostatná téma, zhrnula by som to tak, že niekedy je menej viac a príroda najviac
  • pravidelné zastrihávanie končekov skutočne zabraňuje ich štiepeniu, ale netreba zabúdať končeky aj vyživovať

Keďže by to bol nekonečný článok, recepty nájdete v nasledujúcich článok (buď bylinkové alebo chladničkové).

 

Vaše Omnio 🙂

Komentáre
Zdieľaj / ulož si to:
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print